Tények
feketén, fehéren...
1.)
Egészségtudat és tudatos egészség - Égéstermékek az élelmiszerekben
(forrás: mindentudas.hu - Orvostudományok,
Egészségtudományok, Tompa Anna előadása)
Az élelmiszerekben
vannak olyan rákkeltők, amelyek az elkészítés során, a főzés és
sütés hatására keletkeznek. Kimutatható, hogy a felmelegített fehérjék
mutagén hatásúak, a hevített aminosavak karcinogének (rákkeltők)
lehetnek. A cukor karamellizációjának barnulási termékei, illetve
főzéskor az aminosavak és a cukrok reakciója során keletkezett termékek
nagyszámú DNS-t támadó összetevőt tartalmaznak. A sült és barnult
anyagok mennyisége az emberi étrendben néhány gramm naponta. Összehasonlításképpen:
az a dohányzó, aki naponta 2 doboz cigarettát szív el, "mindössze"
500 mg/nap égett anyagot lélegez be.
Ezek közül az
élelmiszerek közül a tömeges fogyasztás miatt különös jelentőséggel
bír a kávé, ami nagy mennyiségben tartalmaz égetett anyagokat. Nem
mentes a pirolízis mutagén termékétől, a metilglioxáltól sem. Ezen
kívül egy csésze kávéban kb. 250 mg klorogénsav, erősen toxikus
atraktilozidok, glutation-transzferáz enzimet indukáló palmiátok
és kb. 100 mg koffein van, ami gátolja a DNS-javító rendszert, s
növeli a daganatok kialakulásának esélyét. Az erős kávét fogyasztók
között gyakoribb a petefészek-, hólyag-, hasnyálmirigy- és végbélrák.
A talaj,
a kultúrnövények, a haszonállatok és esetenként az ivóvíz szennyezettsége
a tápanyagok, élelmiszerek karcinogénszintjét megnöveli. Sok élelmiszer,
pl. a kakaó, a csokoládék, a vörösbor antioxidáns-tartalmuknál fogva
valamelyest védik a szervezetet az oxidációs sejtkárosodásoktól,
a karcinogének okozta hatásoktól, így előnyös élettani hatást váltanak
ki. A gyümölcsök legtöbbjében a nyomelemek segítik a szervműködést,
a sejtek anyagcseréjét, s jótékonyan hatnak az immunrendszerre.
Tompa Anna
forrás: http://www.mindentudas.hu/tompa/20030922tompa42.html?pIdx=6
2.)
Napi két csésze kávé: gyulladás a szívnek
(forrás: Origo-Tudomány, Élet rovat; az American
Journal of Clinical Nutrition című szakfolyóirat számol be az Athéni
Harokopio Egyetem Antonis Zampelas vezette kutatócsoport eredményeiről)
Már
napi két csésze kávé megnövelheti a gyulladást keltő anyagok mennyiségét
a vérben - vélik görög kutatók.
Az athéni Harokopio Egyetem kutatócsoportjának eredményei végre
magyarázatul szolgálhatnak arra, hogy a kávéfogyasztás miért is
rizikótényezője a szívbetegségeknek. Az Antonis Zampelas és munkatársai
által végzett vizsgálat szerint már napi egynél több csésze kávé
elfogyasztását követően jelentősen megemelkedik a gyulladást keltő
anyagok szintje a vérben.
A kutatók összesen 1528 nőt és 1514 férfit kérdeztek meg táplálkozási
szokásaikról. Ezt követően a résztvevőktől vett vérmintákban olyan,
valószínűsíthetően szív- és érrendszeri betegségek kialakulásában
is szerepet játszó molekulák után kutattak, amelyek akkor jelennek
meg, ha valahol a szervezetben gyulladás lép fel.
Az önkéntesek válaszait és a minták eredményeit összevetve a kutatók
arra a következtetésre jutottak, hogy azoknál, akik naponta 200
milliliter kávénál többet fogyasztanak, csaknem valamennyi gyulladást
keltő molekula termelődése fokozódott. Nem így a kávét mellőző személyeknél.
Ez az összefüggés teljes mértékben függetlenül kimutatható volt
más, a szívbetegségek kialakulásában szintén szerepet játszó tényezőktől,
például életkortól, nemtől, testsúlytól és dohányzási szokástól.
Kutatók
már korábbi vizsgálatok eredményei alapján is kapcsolatot fedeztek
fel a kávéfogyasztás és a szívbetegségek kialakulása között. Erre
az összefüggésre a jelenlegi eredmények magyarázatul szolgálhatnak,
véli Zampelas, aki munkatársaival együtt most a közvetlen hatás
megismerésére összpontosít. Kutatásukról az American Journal of
Clinical Nutrition című szakfolyóirat számol be.
Cseh Júlia
forrás:
http://www.origo.hu/tudomany/elet/20041103napi.html
3.)
A koffein fokozhatja a cukorbajt
(forrás:
Origo-Tudomány, Élet rovat; Diabetes Care című szaklapban durhami
Duke Egyetem kutatása)
A koffein befolyásolja
az inzulinhormon szintjét, ezért a 2. típusú cukorbetegségben szenvedő
kávéfogyasztó számára megnehezítheti vércukorszintje beállítását,
vélik az durhami Duke Egyetem kutatói.
A Diabetes Care című
szaklapban ismertetett kutatásba 14 (11 férfi, 3 nő) 2. típusú
cukorbetegségben szenvedő - rendszeresen kávét fogyasztó - személyt
vontak be. A szakemberek arra a kérdésre kerestek választ, vajon
milyen hatással van a koffein az érintettek szénhidrát-anyagcseréjére.
A korábban időskori diabéteszként is emlegetett betegség ma már
egyre gyakrabban lép fel elhízással küzdő fiataloknál. A kórtól
szenvedők immúnissá válnak a szervezet által termelt inzulinhormonnal
szemben, így az elfogyasztott táplálékból felszívódó szénhidrátok
nem jutnak el a sejtekbe, ami a vércukorszint kóros emelkedéséhez
vezet.
A vizsgálat
résztvevőinek egyszer étkezés, máskor átmeneti "éheztetés"
előtt koffeinkapszulát kellett bevenniük. Azokban az esetekben,
amikor a koffeinfogyasztást nem követte étkezés, a kutatók sem a
vércukor-, sem pedig az inzulinszintben nem tapasztaltak változást.
Ellenkező esetben ellenben a vércukorszint csaknem 50, míg az inzulinszint
20 százalékkal megugrott. A kutatók szerint a koffein e hatása ront
a cukorbetegek amúgy is "zavart" anyagcseréjén, ezért
úgy vélik, hogy a betegség könnyebben kezelhető lenne, ha az érintettek
lemondanának a kávéfogyasztásról. A pontos hatásmechanizmus tisztázásához
további vizsgálatok szükségesek.
Cseh
Júlia
forrás: http://www.origo.hu/tudomany/elet/20040802akoffein.html
4.)
Ártalmasabb a koffeinmentes kávé?
(forrás: Origo- Egészség; az atlantai Piedmont-Mercer
Egészségügyi Központ által végzett és Robert Superko vezette vizsgálat
alapján)
Egy nemrégiben
napvilágot látott amerikai tanulmány szerint a koffeinmentes kávé
akár szív- és érrendszeri kockázati tényező is lehet, mert megemeli
a vér koleszterinszintjét. A furcsa jelenség feltehető magyarázatát
az adja, hogy a koffeinmentes kávé másfajta kávébabból készül, mint
a hagyományos.
A kutatást 187 résztvevő bevonásával végezték, akiket három fő csoportra
osztottak. Az első csoportba azok kerültek, akik napi 3 és 6 adag
kávét fogyasztottak, a második csoportba azok, akik ugyanennyi koffeinmentest,
míg a harmadik volt a kontrollcsoport, ahol senki sem fogyasztott
kávét. A vizsgálatot az atlantai Piedmont-Mercer Egészségügyi Központ
végezte, Robert Superko vezetésével.
A kutatók a
három hónapos vizsgálat elején és végén vérmintákat vettek, amelyekből
a vér koleszterin- és egyéb zsírsavszintjeit határozták meg.
Megdöbbenésükre
a koffeinmentes kávét fogyasztók káros zsírsavszintje 18 százalékkal,
az apolipoprotein B nevű fehérje szintje 8 százalékkal növekedett
meg a három hónappal korábbi értékhez képest. A másik két csoportnál
nem tapasztaltak változást. Ezek a szerves anyagok részben felelősek
a szív- és érrendszeri megbetegedésekért. "Úgy vélem, hogy
nem a hagyományos, hanem a koffeinmentes kávé növelheti a szívbetegségek
kockázatát. Ugyan a növekedés nem magas, de akinek eleve magasabb
a koleszterinszintje, érdemes visszafogni a fogyasztást" -mondja
a kutatás vezetője.
Az
ok kutatásánál derült ki, hogy a kétféle kávé eltérő kávébabból
készül. A hagyományos kávénál Arabica, míg a koffeinmentesnél Robusta
nevű babot használnak. Ennek az az oka, hogy a koffeintmentesítés
során az Arabica elveszíti az aromáját, ugyanakkor a Robusta sokkal
gazdagabb a diptén nevű vegyületekben, ami növeli a zsírsavképzést
a szervezetben. "A kávégyárak egyre több koffeinmentes kávét
gyártanak, mert az emberek azt hiszik, hogy egészséges. A koleszterinszint
szempontjából azonban nem biztos hogy így van" -összegezte
kutatását Superko.
forrás:
http://www.origoegeszseg.hu/cikk/0547/497538/artalmasabb_1.php
Forráslista:
1.)
Mindentudas.hu - Orvostudományok, Egészségtudományok, Tompa
Anna előadása
2.)
Origo-Tudomány,
Élet rovat; az American Journal of Clinical Nutrition című szakfolyóirat
számol be az Athéni Harokopio Egyetem Antonis Zampelas vezette kutatócsoport
eredményeiről
3.)
Origo-Tudomány, Élet rovat; Diabetes Care című szaklapban durhami
Duke Egyetem kutatása
4.)
Origo-
Egészség; az atlantai Piedmont-Mercer Egészségügyi Központ által
végzett és Robert Superko vezette vizsgálat alapján
|